ورود اعضاء
عضویت در انجمن
اهمیت ورود پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد به حوزه انقلاب صنعتی چهارم
تاریخ خبر : چهارشنبه 12 خرداد 1400
برگشت به صفحه قبل
دکتر غلامحسین رحیمی، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اولین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران، به اهمیت عنوان نخستین کنفرانس ملی انجمن "انقلاب صنعتی چهارم، اکوسیستم نوآوری ایران – فرصت‌ها و چالش‌ها" اشاره داشتند که تاکنون به این موضوع کم پرداخته شده است. با توجه به اینکه دایره تحولات در دنیا روز بروز در حال افزایش می‌باشد و با موضوعات جدیدی در حوزه اجتماعی و اقتصادی روبرو هستیم؛ برای ایفای نقش مهم و تأثیرگذار در حوزه علم و فناوری، می‌بایست تحولات کنونی دنیا رصد شود و در جهت تحقق این تحولات گامی مؤثر برداشته شود.

به گفته ایشان، انقلاب صنعتی چهارم سه ساحت را منزوج می‌کند که شامل موارد زیر است:

  1. علوم و فنون فیزیکی و شیمیایی
  2. علوم و فنون زیستی و حیاتی
  3. علوم و فنون شناختی و هوش مصنوعی

سه ساحت فوق، بر بستر مشترک علوم ریاضی و انسانی هستند.

دکتر رحیمی افزودند: نقش انقلاب صنعتی چهارم، امتزاج این سه حوزه و پیدایش زمینه‌های جدید می‌باشد. ایشان هم‌چنین بیان کردند که در کشورهای پیشرو سرمایه‌گذاری‌های وسیعی در جهت تحقق حوزه‌های انقلاب صنعتی چهارم انجام گرفته است. چشم‌انداز کشور ما، بهره‌وری از این تحولات و مشارکت، نقش‌پذیری و داشتن سهمی در عرصه‌ی بین‌المللی می‌باشد. یکی از مأموریت‌های کنفرانس پیشرو، اینست که نقش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور را در حوزه انقلاب صنعتی چهارم تبیین نماید.

دکتر رحیمی اظهار داشتند که زیست بوم نوآوری میزبان تیم‌ها، هسته‌ها و شرکت‌های فناوری می‌باشد و برای اینکه نقش‌ پارک‌های علم وفناوری و مراکز رشد در حوزه انقلاب چهارم صنعتی مشخص گردد، باید پتانسیل اکوسیستم نوآوری کشور بیش از پیش شناخته شود. به گفته آقای دکتر رحیمی، انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور باید بر اساس اولویت‌ها، برنامه‌هایی را برای افزایش تأثیرگذاری پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور جهت تسهیل ورود شرکت‌های فناوری به حوزه‌های انقلاب چهارم صنعتی تنظیم نماید.