ورود اعضاء
عضویت در انجمن
نقش هوش مصنوعی در آینده کسب‌و‌کارها
تاریخ خبر : چهارشنبه 2 تیر 1400
برگشت به صفحه قبل
در روز اول از کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران، گفتگویی دوستانه با حضور دکتر محسن امیری، مدیر فناوری تحقیقات شرکت کونیکا مینولتا انگلستان و دکتر مجیدعباسی، عضو هیأت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل برگزار شد.

دکتر محسن امیری دانش‌آموخته مقطع دکتری در رشته هوش مصنوعی از انگلستان و مدیر تحقیق و توسعه شرکت ژاپنی کونیکا مینولتا در بریتانیا و ایتالیا می‌باشد. ایشان فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه نوآوری و فناوری از سال 2006 در استان مازندران شروع کرده و هم اکنون در اروپا فعالیت دارند.

در ابتدا، آقای دکتر امیری زمینه شرکت کونیکا مینولتا را چاپ، اینترنت اشیاء، دوربین‌های کنترل از راه دور و درمان معرفی کردند. سپس افزودند که این شرکت در 49 کشور دنیا فعالیت می‌کند و دارای 43000 نیروی کارمند می‌باشد.

در ادامه آقای دکتر عباسی، مطرح کردند که فرت کسب‌و‌کارها در زمینه هوش مصنوعی در این شرکت چگونه هست؟ آقای دکتر امیری اظهار داشتند که ایشان بدلیل اینکهخ در قسمت R&D فعالیت دارند، پیشرفت بسیار چشمگیری را شاهد هستند و کارهایی که در گذشته با سطح وسعی از کامپیوتر انجام می‌گرفت؛ الان با لب تاب کوچکی قابل انجام می‌باشد و هزینه تجهییزات کامپیوتری نیز به نسبت خیلی پایینتر آمده است.

دکتر محسن امیری اشاره داشتند که دنیای open source باعث شده تا اطلاعات در دسترس همگان قرار بگیرد و تکنولوژی‌های اینترنت نسل پنجم و تغییرات و تحولات مرتبط، فضا را کامل تغییر داده است. ایشان بیان کردند که پروژه‌هایی که در زمینه رباتیک و هوش مصنوعی بود، در گذشته‌ ماه‌ها و یا سال‌ها طول می‌کشید ولی اکنون در هفته انجام می‌شود.

ایشان بیان کردند که در واقع استفاده از هوش مصنوعی سبب افزایش سرعت و ارتقای کیفیت کار شده است و بسیاری از کارهایی که به صورت سنتی نیاز به اختصاص نیروی انسانی داشت، در حال حاضر به واسطه هوش مصنوعی با سرعت، دقت و کیفیت قابل توجهی قابل اجرا است.

وی با تأکید بر این موضوع که اگر پیشرفت‌ها در حوزه داده و جمع آوری اطلاعات نبود امکان تولید واکسن کووید-19 میسر نبود، ادامه داد: در حوزه صنعت تمام شرکت‌ها از فناوری‌های جدید بهره می‌برند.

دکتر محسن امیری همچنین به چرخه یادگیری، ساخت و اندازهگیری در تولید اشاره کردند که با توجه به اهمیت زمان، شرکت‌ها سعی می‌کنند سرعت ساخت را بهبود بخشند؛ زیرا در ساخت نرم افزار در زمینه هوشمندسازی، مشخص کردن هدف، سپس انتخاب مدل مناسب، ارتباط آن با زیرساخت‌های مخابراتی و پیاده‌سازی آن مهم هستند.

وی با بیان این موضوع که اگر مهندس نرم افزار هستید باید نیازهای اکوسیستم را در نظر گرفته و سپس تولید کنید، ادامه داد: معمولاً دولت به نسبت اندازه شرکت‌ها سرمایه گذاری می‌کند، ازهر 50 ایده که در تحقیق و توسعه رشد می‌کند؛ ممکن است 49 ایده از بین برود و این موضوع که انتظار داشته باشیم استارتاپ‌ها تمام ایده را پیاده کنند، باور صحیحی نیست.

به گفته امیری، در انگلستان حمایت 80 درصدی از استارتاپ‌ها و حمایت 50 درصدی یا کمتر از شرکت‌های بزرگ صورت می‌گیرد و پارک‌های علم و فناوری سعی می‌کنند تا به افراد نوپا فرصت همکاری دهند.