ورود اعضاء
عضویت در انجمن
آینده انقلاب صنعتی چهارم و جامعه پنجم در بستر نظریه موج پنجم: سناریوها، کاربردها و فناوری‌ها
تاریخ خبر : چهارشنبه 2 تیر 1400
برگشت به صفحه قبل
روز دوم کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ایران، پس از سخنرانی آقای دکتر انشایی از آمریکا، با صحبت‌های دکتر حمید دوست‌محمدیان، استاد تمام رشته مدیریت پایداری بین‌الملل دانشگاه FHM آلمان با عنوان "نظریه موج پنجم، تبدیل کسب و کارهای سنتی به دیتا، احاطه تکنولوژی بر انسان و لزوم پیشگیری از بحران‌ها با مدیریت داده‌ها" ادامه یافت.

دکتر دوست محمدیان بیان کردند که نظریه موج پنجم برای اولین بار در سال 2010 مطرح شد. از سال 2010 تا 2017 روی بهبود و توسعه آن کار کرده‌اند و طی سال‌های 2017 تا 2019 با دانشگاه‌های متفاوتی از جمله هاروارد، کمبریدج و ... مذاکره داشته‌اند. بعد از شیوع ویروس کرونا، این نظریه جدی شد و کنفرانسی بدین منظور از 13 الی 15 اکتبر به‌صورت آنلاین پیش بینی شده است. ایشان جز سخنرانان کلیدی این کنفرانس خواهند بود. نظریه موج پنجم به مباحث گوناگونی از جمله فناوری، کسب‌و‌کارها و دانش می‌پردازد. در کنفرانسی که در سال گذشته با عنوان پایداری در سوئیس برگزار شد، ایشان نظریه خود را در قالب histomap مطرح کردند که طی 70 هزار سال گذشته تا کنون چه اتفاقاتی افتاده و با رویکردهای متفاوت به این موضوع پرداخته شده است.

پروفسور دوست محمدیان انقلاب‌های 70 هزار سال قبل تا کنون را تحت عناوین انقلاب شناختی، کشاورزی، علمی و صنعتی معرفی کرده‌اند که در 100 سال گذشته اولین انقلاب کسب‌و‌کار و اقتصادی بوجود آمد. از سال 2020 وارد مرحله دوم انقلاب کسب‌و‌کار شدیم که نظریه موج پنجم به آینده کسب‌و‌کارهای نوین می‌پردازد. ایشان در این نظریه  سال‌های 2020 تا 2030 را "نوه فردا" معرفی کرده‌اند و این‌که در آینده چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و پیامدها را پیش‌بینی نموده‌اند.

در نظریه موج پنجم به آینده صنعت نسل چهارم و جامعه موج پنجم پرداخته شد و مفهوم جدید کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط تحت عنوان SME 5 یا عناوینی مثل SME تلفیقی و یا فردا در نظر گرفته‌اند. ایشان اظهار داشتند این نظریه برای آن است تا بتوانیم با چالش‌های امروز و بحران‌های فردا روبرو شویم و از صنعت برای حل مشکلات استفاده کنیم و تمام این موارد برای آن است که آینده به محلی بهتر برای زیستن تبدیل گردد و صنعت نتواند انسان‌ها را احاطه نماید.

درادامه به چرایی و چگونگی این نظریه اشاره داشتند و اظهار داشتند که آینده صنعت چهارم به عنوان نمادی از فرهنگ غربی و آینده جامعه موج پنجم به عنوان نمادی از فرهنگ شرقی مطرح شده است. در این نظریه، توانایی یافتن کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط پیدا خواهد شد و اینکه چطور از آن‌ها برای پیش‌گیری از بحران‌ها استفاده گردد.

شیوع بیماری کوید 19 نمونه بارز چالش امروز و بحران فردا می‌باشد. ایشان کوید 19 را به عنوان یک سوپر شتابگر معرفی کرده‌اند که با وجود این ویروس، از توانایی فناوری‌ها و نرم‌افزارها بهتر استفاده شده است. این نظریه به ما کمک می‌کند تا با نگاه دانش، کسب‌و‌کار و فناوری به آینده بنگریم.

پروفسور دوست محمدیان اشاره داشتند که در نظریه موج پنجم با مفاهیم جدیدی مانند کسب‌و‌کارهای تلفیقی یا 5 مواجه هستیم که به ما قابلیت پیش‌بینی آینده و مشکلات آن را می‌دهد. فرهنگ در این نظریه بخش مهمی دارد و به فرهنگ غرب به عنوان صنعت چهارم که از آلمان نشات گرفته و فرهنگ غیر غربی به عنوان جامعه پنجم که از ژاپن نشات گرفته اشاره داشته‌اند.

در این نظریه با مثلث دانش، کسب‌و‌کار و فناوری روبرو هستیم که ما را به سوی جوامعی سوق می‌دهد که دارای پایداری آبی و طبیعت می‌باشد و با کمک زیرساخت‌های نوآورانه و فناورانه، قابلیت پیاده‌سازی، توسعه، کاربرد آن را در آینده فناوری‌ها و جامعه می‌دهدکه می‌تواند بر آموزش و فرهنگ تأثیر جدی داشته باشد.

در خاتمه ایشان افزودند که تمرکز نظریه موج پنجم بر سلامت و رفاه اجتماعی می‌باشد و ابزارهایی که شهروندان بتوانند سرویس‌های بهتری دریافت کنند، اقتصاد دنیا به سمت پایداری پیش رود، جوامع و محیط‌های اجتماعی بتوانند بهتر با هم ارتباط برقرار کنند و منجر به بوجود آمدن یکپارچگی اجتماعی می‌شود.